سرگذشت یک پرچم | تاریخچه پرچم ایران

در این مقاله سعی داریم سرگذشت یک پرچم؛ تاریخچه پرچم ایران را برای شما بازگو کنیم.پرچم کشور آبا و اجدادی ما ایران در طول تاریخ تغییرات زیادی به خود دیده است. از حضور مهاجمان تا حضور در یک سرزمین دیگر به عنوان فاتح.پرچم نمادی سمبولیک از یک کشور و یک جغرافیا خاص می باشد. پرچم هویت ملی یک سرزمین می باشد که افراد به آن حسی ویژه دارند.پرچم ایران در تمام مکان و محل های مختلف نصب و مورد استفاده قرار می گیرد.پرچم ایران در سالیان حضور هر حکومتی و یا هر دوره ای تغییراتی به خود دیده است اما از میانه سلسله قاجار این پرچم فقط از سه رنگ استفاده کرد و فقط نماد های که در وسط قرار داشت تغییر کرده است.

رنگ پرچم

رنگ های پرچم ایران تشکیل شده از سه رنگ قرمز، سفید، سبز می باشد.رنگ سبز نشانه سبزی و خرمی و رنگ سفید گرفته شده از آئین زرتشتیان به معنی صلح و دوستی و رنگ قرمز نشانه ای از خون شهیدان وطن می باشد.

درفش کاویانی

طبق افسانه ها درفش کاویانی را اولین پرچم مورد استفاده در سرزمین ایران می دانند.درفش کاویانی توسط کاوه آهنگر و درزمان قیام او استفاده شد. وقتی کاوه آهنگر از ظلم و ستم ضحاک به تنگ آمد اعلام قیام کرد. او پیش بند آهنگری خود را بر سر چوبی زد و به عنوان درفش و نماد خود بر علیه ضحاک استفاده کرد.بعد از پیروزی او بر علیه ضحاک این درفش نام درفش کاویانی به خود گرفت. از آن زمان به بعد استفاده از پرچم در کشور ایران اغاز گردید.

پرچم دوره قاجار

در دوره قاجار و با به قدرت رسیدن آقا محمدخان چند تغییر در پرچم ایران داده شد.ابتدا پرچم آقا محمد خان قاجار از رنگ قرمز در پرچم ایران استفاده کرد.این پرچم در وسط دارای یک دایره سفید رنگ بوده است و بر روی آن نماد شیر و خورشید که ار گذشته همراه پرچم ایران بود قرار داده شد.پرچم ایران در این زمان دچار دوگانگی بود.پرچم ایران در مقاصد جنگی و سیاسی با یکدیگر متفاوت بودند. با پیروزی مشروطه خواهان مظفرالدین شاه قبول کرد که مجلس پرچم ملی را تصویب کند.مقرر شد که پرچم ایران به سه رنگ سبز، سفید، قرمز همراه با نماد شیرو خورشید در وسط باشد.

پرچم دوره پهلوی

پرچم ایران در دوره پهلوی نیز دچار تغییراتی شد. این تغییرات بیشتر در نماد وسط پرچم یعنی شیر و خورشید صورت گرفت. پرچم ایران در نماد شیر وخورشید دارای تاج شد. و تمام تغییر این پرچم در این دوره همین بوده است.

پرچم ایران دوره انقلاب اسلامی

پرچم ایران بعد از انقلاب اسلامی سیر تکامل خود را طی کرد. پرچم ایران با استفاده از نمادی های انقلابی و اسلامی طراحی شد. پرچم ایران با استفاده از کلمه لا اله الا الله در وسط پرچم که به صورت الله اکبر هم خوانده می شود. پرچم ایران ۲۲ عدد الله اکبر در خود جای داده است که نمایانگر تاریخ ۲۲ بهمن می باشد . طرح اصلی پرچم را آقای ندیمی طراحی کرده است. یک هیئت نوزده نفر با حضور صنوف مختلف این پرچم را به تائید نهایی کرده اند.از این قسمت وارد پرچم ایران شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *