طراحی پرچم جمهوری اسلامی ایران

قصد داریم به روند طراحی پرچم جمهوری اسلامی ایران نگاهی دقیق تر بیندازیم. پرچم انقلاب که بعد از سقوط شاهنشاهی پهلوی طراحی شد دارای ابعاد نهفته ای است. پرچم انقلاب اسلامی که آن زمان به عنوان یک نماد هویتی انقلابی بسیار حائر اهمیت بود. زمانی که حکومت جمهوری اسلامی تصویب و تثبیت شد ایحاد یک نماد واحد بسیار لازم بود.ابتدا باید نماد حکومت سابق از بین میرفت .زیرا پرچم سابق با نماد های هویتی که انقلاب در دل خود داشت و با آن به پیروزی رسیده بود همخوانی نداشت. پس باید برای انتخاب یک نماد موثر یک کارای خاص صورت می گرفت. بسیاری از ادارات، مراکز نظامی و… به دلیل عدم وجود پرچم بعد از انقلاب هنوز از همان پرچم سابق استفاده می کردند.

پرچم جمهوری اسلامی ایران|شروع تغییر

امام خمینی(ره) در سال ۵۷ خواستار تغییر نشان شیر و خورشید از تمامی مکان ها و حتی کاغذهای اداری شدند. ایشان معتقد بودند که یک مملک محمدی نباید از نماد های پادشاهی استفاده کند.آرم و بیرق های ایران نباید شاهنشاهی باشد همه باید آرم های اسلامی باشد.جمع آوری شیر و خورشید از تمامی وزارتخانه ها و ادارات باید به سرعت صورت گیرد.فقط باید آثار اسلام باشد که در کشور وجود داشته باشد.

مخالفت با اولین پرچم ایران بعد از انقلاب

بعد از این دستور پرچمی از طرف بنی صدر به عنوان پرچم ایران انتخاب شد.این پرچم به عنوان نمادی از ایران به سرعت مورد استفاده قرار گرفت. پرچم آن روزهای ایران یک مشت گره شده همراه با ستاره بوده.این پرچم که به سرعت بر روی اسکناس ها نقش بست به عنوان نمادی ایران بعد از انقلاب انتخاب شده بود. اما این انتخاب از طرف رئیس جمهوری بنی صدر بوده است است. بعد از این اتفاق سایر افراد نزدیک به امام از جمله هاشمی رفسنجانی مخالف این پرچم بود. بعد این بود که یک فراخوان عمومی برای طراحی یک پرچم همراه با نماد اسلامی صورت گرفت. هاشمی رفسنجانی در تلاش بود تا این پرچم که نمادی از حکومت اسلامی در آن کمتر به چشم می خورد را تغییر دهد.

فراخوان عمومی برای طراحی پرچم

وقتی طرحی از پرچم که به دفتر آیت الله رفسنجانی فرستاده شد و مورد پسند ایشان بود.آیت الله هاشمی رفسنجانی به سرعت این طرح را به دفتر امام در قم برد.این طرح ارسال شده از طرف حمید ندیمی استاد معماری دانشگاه شهید بهشتی بود.آیت الله رفسنجانی از امام درخواست می کند تا این طرح را تائید نمایند و آرم را تغییر دهند.با تائید امام فوراً آرم های سابق جمع آوری می شود و آرم کنونی مورد استفاده قرار می گیرد.همان شب آیت الله هاشمی با حمید ندیمی تماش گرفته و خبر تنفیذ آرم از طرف اما را می دهد.

ایده اصلی آرم پرچم؛ حضور در جلسات شریعتی

حمید ندیمی گرافیست و معمار کشورمان و طراح آرم پرچم ایران می گوید ایده اصلی به قبل از انقلاب و حضور در جلسات دکتر شریعتی بر می گردد.وقتی دکتر شریعتی شروع به تفسیر سوره حدید کردند ایده چنین کاری به ذهنم آمده بود.همواره در ذهنم بود که آرم برای جهان اسلام طراحی کنم.در آن جلسات متوجه شدم که حکومت اسلامی دارای سه اصل اساسی می باشد.کتاب، میزان و حدید که سه اصل مهم در اداری یک حکومت اسلامی است.

فروش پرچم ایران

فروشگاه پرشین پرچم امروزه یکی از مهم ترین فروشگاه پرچم در کشور می باشد. این فروشگاه با تولید انواع محصولات پرچم آماده دریافت سفارش پرچم شما می باشد.پرچم ایران تولید شده در این فروشگاه دارای بالاترین کیفیت در تولید می باشد.برای خرید پرچم می توانید به صورت حضوری و غیر حضوری اقدام به خرید نمائید.این فروش محصولات خود را با استفاده از چاپ دیجیتال و چاپ سیلک تولید می نمائید. اینجا می توانید درباره سرگذشت یک پرچم؛ تاریخچه پرچم ایران بیشتر بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *