چاپ سیلک؛ مزایا، معایب چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانیم!

در این مقاله به چاپ سیلک؛ مزایا و معایب چیست؟ می پردازیم.چاپ سیلک اسکرین به اختصار چاپ سیلک نامیده می شود.چاپ سیلک روشی برای چاپ تصویر می باشد.در این روش، چاپ با استفاده از پارچه و یا توری دارای منفذهای بسیار ریز انجام می شود.این توری در یک قاب و یا چارچوب به صورت ثابت نصب می شود.تصویر طرح چاپ، بروی این توری قرار می گیرد.بخش های از تصویر که نباید رنگ شود با ماده ای مخصوص پوشانده می شود.این قاب توری را شابلون یا کلیشه می نامند.

شروع چاپ سیلک

همان طور که در بالا اشاره شد با استفاده از کلیشه و یک ماده حساس به نور آغشته می شود.تصویر برای چاپ روی توری منعکس می گردد و عمل چاپ انجام میشود.بخش هایی که نباید رنگ شوند با ماده ای موم مانند پوشیده می شود.مسئول چاپ با استفاده از یک کاردک یا یک غلتک تصویر را بر روی پارچه منتقل می کند.طرح چاپی فقط از منافذ باز عبور کرده و بر روی پارچه چاپ می شود.

کاربرد چاپ سیلک

چاپ سیلک به صورت تک رنگ و نهایتاً تا سه رنگ قابلیت چاپ دارد.چاپ سیلک در صنایع تولید پرچم، پارچه و چینی و سرامیک و فلز مورد استفاده و کاربرد دارد.با این نوع چاپ می توان برروی اجسام با شکلهای دایره ای و غیر همسطح استفاده کرد.این قابلیت چاپ سیلک را منحصر به فرد کرده است.چاپ پرچم از جمله موارد استفاده از چاپ سیلک می باشد.چاپ سیلک دارای انواع مختلفی می باشد.چاپ سیلک معمولی، چاپ سیلک با لاک، چاپ سیلک ترام، چاپ سیلک پلاستی زول انواع چاپ سیلک است.چاپ سیلک با سابقه ای چند هزار ساله می باشد.این نوع چاپ در کشور ژاپن اختراع شده است.

 

مزایا و معایب چاپ سیلک

از چاپ سیلک می توان در صنایع مختلفی استفاده کرد.چاپ پرچم، نایلکس و نایلون پلاستیکی، چرم، آینه، شیشه، کفش، کیف، المان های تبلیغاتی و… از مزایا چاپ سیلک است.معایب چاپ سیلک توانایی چاپ تا سه رنگ می باشد.سرعت این چاپ سیلک بسیار پائین می باشد.کیفیت این نوع چاپ در مقایسه با چاپ دیجیتال بسیار پائین است.زمانی که چاپ سیلک برای ثابت شدن رنگ نیاز دارد بسیار بالا می باشد.

مواد اولیه چاپ

رنگ مورد استفاده در چاپ سیلک بر اساس و پایه آب و روغن می باشد.انتخاب نوع رنگ براساس سطوحی که میخواهیم چاپ انجام دهیم صورت می گیرد.رنگ های اصلی در چاپ سیلک عبارتند از مشکی، سفید، زرد، آبی، قرمز.چاپ سیلک به دو روش دستی و ماشینی صورت می گیرد.تفاوت این دو، در روش استفاده از مواد چاپ سیلک می باشد.در چاپ سیلک ماشینی مراحل آماده کرده و تولید شابلون طرح با استفاده از دستگاه انجام می شود.

نتیجه گیری

از مزایا چاپ سیلک می توان به عدم وجود محدودیت بر روی سطوح مختلف می باشد.قیمت تمام شده پائین این نوع چاپ پرچم نسبت به چاپ دیجیتال.سرعت پائین چاپ پرچم از معایب اصلی می باشد.کیفیت چاپ پائین نسبت به چاپ دیجیتال و طولانی شدن روند تولید پرچم از معایب دیگر چاپ سیلک می باشد.برای مشاهده محصولات کلیک نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *